Picture of Szabó Zsolt

Szabó Zsolt

Természetfotós

A süveghegyen túl – Madeira

Portugália ékköve, az örök tavasz vagy a fák szigete, az Atlanti-óceán zöld gyöngyszeme. Sokan, sokféleképpen próbálták már szavakba önteni, hogy mit is jelent számukra Madeira. Egy biztos: gyönyörű és lenyűgöző szigetről van szó, amely szebbnél szebb fotózási célpontokat rejt.

A BestPhotoTour csapata március végén vágott bele az újabb nagy kalandba, s fedezte fel az 57 km hosszú és 22 km széles, nagyjából Zala megye nagyságú szigetet. Kikacsintottak a tavaszba: nyíltak a pipacsok, az utakat kála szegélyezte, a hőmérő jellemzően 20 fokot mutatott. Erről a kellemes, az év szinte minden napjára jellemző klímáról a Golf-áramlat gondoskodik.

Viccesen meg is jegyeztük, hogy a Golf-áramlatot követve érkeztünk a Portugáliához tartozó szigetre. Korábban ugyanis már túráztunk a norvég Lofoten szigetekhez is, amelynek a fekvéséhez képest enyhe időjárása szintén az áramlat hatásának tudható be.

Ennél azonban jóval prózaibb oka van annak, hogy miért éppen Madeira. Egy idős hölgy, aki az egyik túránk iránt érdeklődött, hívta fel a figyelmünket erre a csodálatos szigetre. Az ő sugallatára kezdtünk el foglalkozni Madeirával, mint esetleges úti céllal. Rövid időn belül aztán meg is hoztuk a döntést, hiszen a monumentális sziklaformációk, a színes zátonyok, a drámai partvonal és a csillogó vízesések szinte hívogattak bennünket. Tudtuk, hogy ezt nekünk is látnunk és fotóznunk kell!

– Nem is gondolná az ember, hogy az interneten milyen tűpontos információkat lehet találni, persze nem könnyű rálelni a hiteles forrásokra. A túrára való felkészülés közben például a halott fák völgyében kiszemeltünk egy fát, amit mi is szerettünk volna lefotózni. Addig kutattunk a világhálón, amíg nem találtuk meg a fa GPS-koordinátáját. Nem kellett csalódnunk, a fa ott volt, ahol lennie kell!

A látvány gyakran számunkra is sokkoló, pedig van elképzelésünk arról, hogy egy adott helyszínen alapvetően mire számíthatunk.

Madeirán mintha az óra is máshogy ketyegne. Nem egészen 20 perc autóút után a 20 fokos napsütéses időből ködös, horrorfilmbe illő vidékre érkezhet az ember. Az éghajlati sokszínűséget földrajzi változatosság tetézi, s a mellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a sziget legnagyobb része még mindig nagyon csendes és felfedezetlen, így nagyon izgalmas is egyben.

Óriási élmény volt megélni a végleteket. Az egyik pillanatban még a sziklás tengerparton az óceán mosta a lábainkat, majd nem sokkal később, néhány száz méterrel arrébb az orrunkig is alig láttunk el. Örökre az emlékezetembe vésődött a pillanat, amikor napfelkeltekor a nap kibújt a felhők alól gyönyörű súrlófénnyel megvilágítva a sziklás oldalt, a pára pedig a hullámok felett felcsapott…

A BestPhotoTour csapata Madeira ősi Fanal erdejében, az 500 éves fák között nem tudott annyi időt eltölteni, amennyit eredetileg terveztek. A meseszerű, álombeli tájat ugyanis egy forgatás miatt lezárták. – A repülőtéren szembesültünk azzal, hogy Madeira egyik legnagyobb látványossága a Star Wars forgatása miatt ideiglenesen nem látogatható. A szerencse azért nem hagyott el bennünket teljesen, az érkezésünk napján, naplemente előtt sikerült eljutnunk a babérerdőbe, és lőttünk pár fotót a girbe-gurba alakot öltött fákról.

Madeira szigete lélegzetelállítóan gyönyörű. Ottlétünk alatt körbeutaztuk a szigetet, szerintem nincs olyan szerpentin vagy alagút, ahol ne jártunk volna.